2014. október 27., hétfő

Az ikes igékről egy kicsit

Nézem néha ezt az idétlen celebes műsort, mert néha nincs mit nézni, és végül is el lehet szórakozni rajta. Azt az epizódot kaptam el, amikor Zsófi kiselőadást tart a Tündének az ikes igék használatáról.

Én csak néztem nagyot: miről beszél ez a nő?

Tünde azt mondta: lakok (valahol) Oké, így nem helyes, meg csúnyán is hangzik a "lakom" helyett. De mi köze van ennek az ikes igékhez? Ha emlékeim nem csalnak, ez alanyi és tárgyas ragozás. És igen, engem is zavar, ha összekeverik, és helytelenül mondják. De nem ikes.

Az ikes, az más. Itt, felénk igen is használják így az igéket. Helyes, vagy nem, csúnya, vagy nem, így mondják sokan, és engem mondjuk annyira nem zavar. Lehet, megszoktam.

Sőt, bevallom, valamikor én is beszéltem, és észre sem vettem.

Régen azt mondtam, hogy pl. "elfogyik" Ez tök hülyén hangzik, de akkor valahogy így volt természetes. Így hallottam, így tanultam meg.
Egy kedves barátom szólt egyszer, hogy ez neki fura, hogy így mondom, és neki valahogy bántja a fülét. Merthogy ő úgy mondja, hogy "elfogy"
Akkor elgondolkodtam, hogy tényleg furán mondom, és nekem is jobban tetszik az "ik" nélküli alak. Aztán kicsit odafigyeltem, és szépen lassan kikoptak a beszédemből az ikes szavak. Azt nem mondom, hogy nem csúszik be néha-néha, de alapjában véve jobban magaménak érzem az ik nélküli változatot.

Egyébként meg mindenki úgy beszél, ahogy neki tetszik, lényeg, hogy megértsük egymást.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése