2024. június 8., szombat

Újabb bőrnyavalya - Basalioma - Figyeljetek magatokra!

Ez nem az arcomhoz kapcsolódik, és viszonylag rövid történet. Azért írom le, hogy felhívjam a figyelmet erre a bőrnyavalyára, és tanulságként, hogy mindenki nagyon figyeljen oda magára, még akkor is, ha előtte egyáltalán nem volt ilyen probémája. Ha meg volt, akkor tízszeresen figyeljen.

A hátamon figyeltem fel erre a - nem is tudom, minek nevezzem - talán egy kis hámhiánynak mondanám. Olyan, mint amikor kicsit lejön a bőr. Egy aprócska (3-4 mm átmérőjű) kerek kis rózsaszín foltocska. Nem fájt, nem viszketett, ahogy mostam a hátamat, akkor vettem észre az ujjaimmal, hogy nem teljesen sima ott a bőr. Megnéztem a tükörben, és az első gondolatom az volt, hogy biztos csak lemartam valahogy a bőrömet, kis hámhiány, még csak sebnek se mondanám, majd begyógyul... Persze, figyeltem, 1-2 hétig. Nem pörkösödött be, nem gyógyult. 

Valahogy így nézett ki:

Mivel nem gyógyult be, már kértem is az időpontot a bőrgyógyászatra, mert jobb ha minél előbb megnézi egy szakorvos is.

Azt mondta, hogy ez első ránézésre basaliomának tűnik, ki kell vágni. Aztán sorban:

Sebészet, időpont, vizsgálat, vágás, szövettan, varratszedés, gyógyulás. 

Viszonylag gyorsan lezajlott minden.

Varratszedésre megjött a szövettani eredmény is: ez egy basalioma volt, de szerencsére biztonsággal el lett távolítva.

Ha hasonlót veszel észre magadon, a következőket tudom tanácsolni:

Nem szabad ezzel várni, húzni, halasztani az időt. Nem szabad arra várni, hogy majd begyógyul, mert nem fog. Minél hamarabb lássa egy orvos. 

Nem olyan vészes ez a kivágás (persze, ez attól is függ, hogy hol található a seb, mennyire húzódik a mindennapi mozgás során) A kicsit kellemetlen az érzéstelenítő beszúrása volt, utána meg már nem éreztem semmit :-) Nekem egyáltalán nem fájt a seb sem, (jó, az elején minimálisan éreztem, kb 1 napig). De aztán, mintha ott sem lett volna. Varratszedés után szintén. Egy kicsit megbolygatták a varratok kiszedésével, az nem volt annyira kellemes, de elmúlt hamar, és gyógyult szépen tovább.

Víztől óvni kellett, meg ugyebár kötözgetni, de ez sem probléma, mert manapság már annyira modern sebkötöző anyagok vannak. És még csak táppénzre sem kellett mennem, simán tudtam dolgozni a sebbel.

Most van egy kb 3 cm-es hegcsík a hátamon :-) Ennyi maradt az egészből. És továbbra is figyelem magamat. (meg persze a bőrgyógyász is visszarendelt félévenként kontrollra)

Ja, és ami még nagyon fontos, kerüljétek a tűző napsütést, és használjatok fényvédőt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése