2020. február 22., szombat

Mit vegyek fel ha futni megyek? - Futásöltözet nőknek, lassú futóknak, őszi és téli

Pontosabban: futásöltözet nőknek, lassú futóknak, és lassan futó nőknek, egészen pontosan: nekem :-)

Feltételezem, nem vagyok egyedül, akinek gondot okozott, hogy mit vegyek fel a futáshoz, hogy jó legyen, ne fázzak, de ne is legyen túl melegem. Nem is olyan egyszerű ez a kérdés. Olvastam én erről, korábban, több futó oldalon is felmerül ez a téma, és okos dolgokat lehet olvasni erről.

-Az első az, hogy induláskor kissé fázni kell, később, ha bemelegszünk, akkor jó lesz.

-A második az, hogy ezt mindenkinek egyénileg kell kitapasztalni, mert az embereknek eltérő a hőérzetük, a futássebességük, és hogy kinek mi a jó, ez egyénileg változik. Ezzel egyet is értek. Ezért szedtem össze a saját tapasztalatomat, még ha nem is e szerint öltözik valaki, némi támpontot azért adhat.

A futópályán, ahol futok, ugyanabban az időben látok embereket rövidnadrágban, rövidujjúban, sapka nélkül, ugyanakkor másokat dzsekiben, mellényben, sapka-sálban futni. Ez is bizonyítja, hogy emberek hőérzete között mekkkora különbségek vannak.

Találtam én is a neten különféle ajánlásokat, ami baj volt ezekkel, hogy szerintem férfi állította össze, aki ráadásul gyors futó. Vagyis, jóval gyorsabb, mint én, így nyilván másképp kell öltözködnie.
Én lassú vagyok, tudom. A futópályán a férfiak, és a tőlem fiatalabb nők mind megelőznek. Hogy konkrét számokat is mondjak, az én átlagom a "pace" az kb. 7:50 km/perc. Vagyis általában a futásom a 7:10 és a 8:10 km/perc közé esik, mikor hogy bírom :-) És bár egyre kevesebbszer, de azért előfordul, hogy belesétálok. Általában 4 km-t szoktam futni ilyen tempóban. (vagy max. 5-öt, ha nagyon jól megy :-))

És ehhez az alábbiak szerint öltözködöm:
(a képre kattintva jól olvasható)
Futóöltözet -2 és + 12 fok között, lassú futóknak :-)
A táblázatban a hőmérséklethez szélcsendes, vagy enyhe szeles időjárás tartozik. Ha erős szél fúj, akkor kicsit hidegebbnek érezzük a levegőt, ezért vannak a "ferde vonalak" vagyis a szél dönti el, hogy vastagabb, vagy vékonyabb ruhát vegyek fel.

Mindenkinek ajánlom, ezt a módszert, amit én is csináltam, hogy minden futás után feljegyeztem az időjárást, az öltözetet, és megjegyzést fűztem hozzá, hogy komfortos volt, vagy nem. Utólag ebből már könnyű volt összeállítani a saját táblázatomat.
(az endomondo.com oldalon lehetőség van minden sportteljesítményhez megjegyzést fűzni, én ott gyűjtöttem össze a tapasztalataimat. Így egy helyen van minden, a futások, és a megjegyzések is, bármikor visszakereshető. Ráadásul be lehet állítani úgy is, hogy csak én lássam)

Még annyit hozzáfűznék a táblázathoz, hogy nem mindenről találtam megfelelő képet, próbáltam azért hasonlót keresni. Ezért kicsit részletezem, hogy pontosan mit értek a táblázatban bemutatott öltözetek alatt.

Téli futónadrág: Igazából létezik ettől vastagabb változat is, ami ki van bélelve a comb részénél szélálló anyaggal. Én még az ilyen nadrágomat nem vettem elő, nekem a téli nadrág az egy vastagabb, belül kissé bolyhos futónadrág, amit az Aldiban vásároltam.
Őszi futónadrág: Ez egy kicsit vastagabb anyagból készült futónadrág, ami nem bolyhos belül. Lidl-ben vásároltam.
Nyári hosszúnadrág: Ez a normál, vékony futónadrág anyagú, a szár hossza a fontos, ez leér rendesen a bokáig. Nekem kettő ilyen van, egy színes, és egy sima fekete.


Aláöltözet, hosszúujjú: Vékony technikai anyagú, egészen a testhez simuló póló, az ujja hossza a kézfejemig ér. Aldis.
Aláöltözet, rövidujjú: Vékony technikai anyagú, egészen a testhez simuló póló, az ujja hossza a könyököm felé ér. Aldis ez is, de nem itthon vásároltam.


Téli hosszúujjú póló: Ebből is kettő van, mindkettő Lidl-es, puha, kellemes anyaga van, viszonylag vékony, de belül kissé bolyhos. Az ujját rá tudom húzni a kézfejemre, van egy nyílás a hüvelykujj számára. Nagyon praktikus.


Vékony hosszúujjú póló: Ez egy egészen vékony, őszi futáshoz tervezett póló, kapucnival. Az ujja ennek is lehúzható a kézfejre. Nagyon szeretem, sajnos ebből csak 1 db van, a Lidl-ben vásároltam.
Rövid ujjú póló: itt általában a versenyeken kapott tecnikai anyagú rövidujjúkat szoktam használni.


Futókabát: egy nem túl vastag, de szélálló kabát, olyan softshell-szerű anyaga van. Az Aldiban vettem.
Vékony futódzseki: egészen vékony anyagú, szélálló, és egészen picikére összehajtható könnyű dzseki. Eső ellen is véd. A Decathlonban vettem.


Sapka, kesztyű, fejpánt: A futósapka olyan, ami rásimul a fejre. (néha úszósapkának hívom :-)). Az Aldiban vettem, a kesztyűvel és a fejpánttal együtt. Hasonló az anyaguk, (légáteresztő, belül olyan frottír-szerű) és egyforma a színük.

Nyaksál: ez az egész vékony csősál, ami sapkának, fejpántnak és sálnak is használható, és ami többféle színben is kapható a Decathlonban. Én futáshoz a nyakamba teszem, és ha szükséges, felhúzom az államra. (én nem szeretem, ha a szám előtt van valami anyag, de akár maszknak is használható)


Zokni: futózokniból több is van, Aldiban, Lidlben, Decathlonban, és futóboltban is vásároltam már. Van titok, nagyon rövid, picit hosszabb, és térdzoknim is. Ami fontos, hogy ne legyen érezhető a varrás, és ne szorítson sehol. A kedvenceim az Aldis, Lidles zoknik.


És ami a táblázatból kimaradt: alap egy jó futó sportmelltartó. Nekem egy régi Adidas vált be nagyon, de meglepetésemre az egyik Aldis is teljesen megfelelő. (ebből gyosran visszamentem, vásároltam többet is)


Na, meg a cipő. Egy jó futócipő kincset ér :-) Nekem van egy régebbi aszfaltos, az Asics, ami valahogy nem igazán jött be, van egy új aszfaltos, a Brooks, amit számítógépes lábállásvizsgálat után vásároltam, és imádok benne futni, van egy terepes, az Adidas, és van a Spartanos cipőm, a Decathlonból.


Ja, és hidegben azért egy zsebkendő legyen a zsebben :-) Na, meg az elmaradhatatlan futóóra. (plusz még futóöv, ha kell, és zene) De ez már csak ráadás :-)


Természetesen ezt a táblázatot folytatni fogom, és jövök majd a tavaszi-nyári öltözet tapasztalataival.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése