2019. április 19., péntek

Húsvéti fonott kalács

Nagyon régen sütöttem már ilyet, de most valahogy kedvem lett hozzá.

Nem bonyolult, bátran hozzá lehet kezdeni, még annak is, aki sohasem próbálta :-)

Hozzávalók:

  • 180 ml tej
  • 2 dkg élesztő
  • 1 +1 tojás felverve
  • fél RAMA illetve 12,5 dkg, de lehet vaj vagy sütőmargarin is
  • 50 dkg liszt
  • 3 evőkanál cukor
A tejet beleöntjük a kenyérsütő gép üstjébe (vagy dagasztógép táljába) elkeverjük benne az élesztőt, hozzáadjuk a cukrot, majd a többi hozzávalót. (a felvert tojást, a lisztet, és a margarint, amit vagy kockára vágunk, vagy megolvasztjuk, hogy könnyebben elkeveredjen)

Ahogy a gép dagaszt, figyelni kell a tésztát, és ha kell pici tejet, vagy lisztet hozzáadunk. Hangsúlyozom: HA kell. Ez a tészta állagától függ. Lényeg, hogy rugalmas, de nem ragadós tésztát kapjunk.

Ezután kelesztés következik. A kenyérsütő gépet azért szeretem, mert a kelsztést is elvégzi (tartja a megfelelő hőmérsékletet) majd jelez, ha készen van, és nekem már csak formáznom kell a tésztát. Meg sütni.

Mivel fonott kalács készült, így fontam. Korábban sima, 3-as fonással, de most megpróbálkoztam a 6-ossal. Nemolyan bonyolult, mint amilyennek látszik. (Ígérem, egyszer felveszem videóra, és ide beillesztem)

Szóval, 6 egyenló részre osztottam a tésztát, és mindegyikből rudat sodortam Hogy foszlósabb legyen a kalács, először mindegyiket kör alakúra nyújtottam, majd feltekertem, és ebből sodortam tovább a hurkákat.

A fonás lényege annyi, hogy a két szélső rudat felemelni, majd az egyiket középre rakni, majd a másik oldalról emelni a szélsőt, a másikat meg középre. Tudom, ez így nem érthető, kell erről egy videó, van fent a neten egy pár, de legközelebb majd lesz itt is.

 --a későbbi videó helye--

Ha készen van a kalács formázása, akkor tepsibe rakjuk, megkenjük a másik felvert tojással, és hagyjuk még vagy 10 percet kelni.


Ha szép nagyra nőtt, még egyszer átkenjük, majd mehet a sütőbe.
Ez nálam 180 °C, és kb. 30 perc.
És ilyen, ha elkészült:


Sajnos nekem már a kelés közben szétszakadt :-( így nem lett annyira tökéletes, és legtöbbször így járok a kelt tésztákkal...) de finom lett, és garantálom, hogy így is el fog fogyni :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése